måndag 16 september 2013

Mysvardag!

Ute är det höst idag! Regnet vräker ömsom strilar ner och jag och Merry varvar stickningen med tvätt. Idag började vår nya vardag då pappans arbetsdag började så klockan ringde fem i morse. Klockan kvart över sex var hela familjen vaken, och nu ett antal timmar känner jag att det kommer nog ett tag att vänja sig vid detta... ;-)
Jag, Merry och Linnean kommer att få klara oss större delen av veckan alldeles själva då pappa inte kommer hem före halv sju på kvällen. Det är oerhört skönt att vi kommer in i ordentliga rutiner igen, men det är inte utan att jag känner lite oro för hur jag skall klara detta utan att trilla tillbaka i mindre fruktfulla tankebanor. Men vi startar veckan med vårt nya matschema! Att planera hela veckomatsedlar har aldrig varit min grej, men jag har bestämt ett schema som ser ut så här:
Måndag: Soppdag
Tisdag: Pastadag
Onsdag: valfritt
Torsdag: mormors pannkakor
Fredag: Köbemat!

Detta tror jag kommer förenkla i varje fall min vardag! För det här med att fundera ut mat är ett stort stressmoment i vår familj, i alla fall om den skall vara någorlunda nyttig... Nu behöver jag bara tänka soppa idag, måndag. Och det finns inget som hindrar att det är hel eller halvfabrikat heller. (Något som min terapeut försökt inpränta är ok att använda sig av då och då.) 

Detta är min första utmaning. Nästa utmaning blir att få in ett par träningstillfällen varje vecka, men det tar vi nästa vecka. En sak i taget!



onsdag 11 september 2013

Merry i fokus

Merry njöt i fulla drag på semestern!
Ett litet tag har vi känt att Merry har verkat lite ledsen. Tyvärr har nog övriga familjens tillstånd smittat av sig lite på vår lilla fyrbening, för nu när Pappan också är tillbaka på banan så verkar även våran Merry lite gladare. Han är framförallt keligare nu och vill leka mer. Men han har nog haft det lite tufft i sommar. Det är inte lätt för en liten York att få ro när man konstant har en kramig, vild treåring hemma... Även om vi verkligen har ansträngt oss för att mer inte skulle bli undanskuffad så har det nog tyvärr skett ibland. Men nu när våra rutiner äntligen återgår till det normala så tror jag även våra lilla fyrbenta vän skall trivas lite bättre! Nu hoppas jag att han och jag skall hitta tillbaka till varandra igen, så jag får tillbaka mattes lilla "gris"! Att vi får lite mer "Merryochmatte"-tid tillsammans.




Så i söndags var vi i skogen för promenad med Merry och hans andra Yorkkompisar. Massor att lukta på och tipspromenad som förnöjelse för tvåbeiningarna, och efteråt blev det korvgrillning och andra godsaker. Och vilket väder vi hade då! Närmare 25 grader varmt och i början av september! Helt fantastiskt! Så både vi och Merry var helnöjda med dagen!!!


Hela fina familjen!
 
 
 
Gott, gott!!!

måndag 19 augusti 2013

Hej Höst! Hej Rutiner!

Vårat busfrö!
Oj vad tiden går fort när man har roligt! För i sommar har det varit ganska roligt faktiskt! Hela Juli har vi haft fantastiskt väder och vi prickade nog in sommarens bästa veckan när vi var i stugan i Halland!
Linnean har blivit stor tjej i sommar också! Inte bara har hon fyllt tre år (!!) hon har även släppt blöjan! Jag hänger inte med! Tyckte det bara var förra sommaren som vi kom hem från BB med henne! 





Nakenfis i sommartröjan!

Och jag har mått ganska bra i sommar också. Jag skulle nog förvisso behövt lite längre ledighet, men å andra sidan har jag verkligen varit ledig de två veckor som jag var ledig! Så nu försöker jag hålla stressnivåerna nere, inte planera in så mycket varken på jobb eller hemma och ta dagen lite som den kommer. Göra lite måsten, men mest det som jag känner för. Jag har dessutom tagit mig igenom min stora mardröm, eller håller på kanske jag skall säga. I onsdags opererade jag ut den där förbaskade visdomstanden! Och det var inte så farligt som jag trodde och det har gått mycket bättre än vad jag räknat med! Nu skall jag bara igenom mardrömmen att betala för eländet också...


Bebiströja i CottonTime
Jag har stickat en hel del i sommar också! En tröja till Linnean har blivit klar och en liten tröja till en liten nyföding.Sommartröjan är en tröja i ett Akrylgarn (!!) som jag köpt på Gekås i Ullared för 15:- nystanet (!!). Det var ju så billigt så jag köpte 10 nystan på en gång så jag har faktiskt garn till en tröja till. Eller polyakryl står det på banderollen. Jag vet inte om det spelar roll, men det känns verkligen inte som ett akrylgarn! Det är mjukare än mjukaste bebisbomull och den här tröjan har hon faktiskt velat använda mycket och själv tyckt är fin! Mönstret är från Debbie Bliss och heter Guernsey Sweater, och mönster rapporten kommer jag definitivt göra igen!
Nyfödingströjan är i Cotton Time från SMC, och det är helt klart ett nytt favoritgarn! Det kommer jag att köpa och göra fler saker i! Mjukt och härligt! Men jag har ofta problem med masktätheten när jag stickar i bomull och får gå ner ett halvt nummer i stickor och hålla åt ordentligt. Men nu har jag lärt mig den hårda vägen (fick repa upp och sticka om halva tröjan) så nu vet jag det. Mönstret hittade jag på Ravelry och är en tröja helt utan sömmar, vilket ju är idealiskt för bebiskläder! Om jag orkar, hinner och har lust(se nedan)  skall jag sticka ytterligare en bebiströja i höst och då kommer jag att använda detta mönstret igen.
 Jag har faktiskt virkat en hel del också, men det har dessvärre inte blivit några färdiga projekt än. Ett är en överaskning, så det är fortfarande lite hemligt, men det skall bli färdigt snart för jag har inte mycket kvar. Det andra var en virkad/sydd klänning till Linnean som var tänkt att bli klar till födelsekalaset men garnbrist satte stopp för det. Men den får bli klar till farfars kalas istället!

Så jag är tillbaka på banan med massor av inspiration! Nu kvarstår bara utmaningen i att inte dra igång för mycket och att inte sätta upp en massa mål för mig själv. När jag stickade den lilla bebiströjan så sade jag till mig själv att jag inte skulle sticka på deadline i höst, men ärligt talat vet jag inte riktigt hur jag skall klara det??!! Det är ju så många saker jag vill göra och till så många personer! Nåja, det är en senare fråga!
Jag var till och med och tränade en gång i sommar! På ett pass i magdans och kom på att det var jätteroligt! Så när jag kan skall jag försöka gå på något danspass. Och komma igång med styrketräningen, men inte idag för det känner jag inte för!!!
I övrigt så har nu dagis kommit igång igen och rutinerna börjar så smått falla på plats igen och det tycker jag är jätteskönt!!!

Oväntad barnpassning gav
skön semesterstickning!

onsdag 26 juni 2013

Ytterligare en dag i moll(n)...

Jo, så är det. Idag har det bara varit "regn hos mig", för att citera en av Sveriges bästa låtförfattare. Det har regnat ute i princip hela dagen och själv har jag slutat räkna hur många gånger jag börjat gråta för inget idag. Jag vet att jag borde göra en massa saker för att föröka må lite bättre, för att kunna kravla upp över kanten på den där svarta gropen, men idag har jag bara inte orkat. Inte idag heller. Och nu börjar det kännas som om det har känts så här hela våren... Jag lyssnade på Jonas Gardells Sommarprogram häromdagen och han utryckte sig ungefär så här: Lyckan är att känna sig mer som en människa och lite mindre som en lort! Där är inte jag kan jag säga. Jag känner mig mest som en lort. Jag är verkligen inte mitt bästa jag just nu. Orkar inte med familjen och är otrevlig mot de som står mig närmast. Och när kvällen kommer så mår man inte bättre! Men jag orkar inget annat just nu. Egentligen skulle jag helst inte behöva ha folk omkring mig alls...

Men jag har fått mycket stickat i alla fall! Jag har snart stickat färdigt alla delar till Linnea sommartröja och igår (som var en ganska bra dag) så letade jag fram mönster till en liten bebiströja. Det är ju tur att omgivningen ynglar av sig så att man har anledning att sticka ytte-pytte-små tröjor så att man kan bli av med restgarn man inte vill göra sig av med. Tre stycken är på gång, två nu och en senare i höst. Vi får väl se vad jag orkar med...

 Men jag har pysslat lite med Linnea idag i alla fall! Eller i ärligheten namn så är det nog jag som tycker det är roligast än så länge... Vi har tidigare bränt upp våra korkunderlägg (som legat på spisen och så har någon satt på fel platta...) så jag passade på att göra ett underlägg i pärlor. Det här med pärlplattor var något som jag alltid ville ha som barn, men av olika anledningar inte fick. Så därför är det något som jag mycket gärna vill göra med Linnea! Men hon tröttnar efter fem minuter och jag blir irriterad för alla pärlor som trillar ner på golvet så att man måste krypa runt och leta upp dem så att hunden inte tuggar i sig dem och blir dålig i magen. Äsch, jag kanske skulle köpa mig egna pärlor istället! Fint blev det i alla fall!

Och igår, som ju var en ganska bra dag så åkte vi på utflykt till Vismarlövs Bagarstuga och Café. Och det kan jag varmt rekommendera!!! Mysig, gammaldags, allmogestil inomhus och en underbart vacker trädgård att fika i. Kakbuffé med hembakta kakor för bara 75:-. Var i stan kan man få en fika för bara 75 pix??!!
Och det var så mysigt att gå runt i trädgården och titta. Vi har själva röjt en hel del i vår trädgård och då är det så kul och se vad man kan göra och hitta nya fina växter. När vädret är mer tillåtande skall jag visa första fasen av vår trädgårdsrenovering, men nu får ni hålla tillgodo med den vackra trädgården i Vismarlöv!
Gammeldags fina möbler överallt.

Vy från trädgården.

Finaste Linnean!


Åh, man kan se genom bordet!

Husets katt kom på besök

En gammal kärra var rolig att
klättra i.

I dammen bodde både änder och
gäss som hade ungar.

Tänk att brännässlor kan vara
så vackra!

Andra vackra blommor
som jag gärna skulle ha i
min trädgård!

Utslängd på Skånska slätten!

måndag 24 juni 2013

När man inte orkar rycka upp sig...

Ibland har man dagar då man bara inte orkar rycka upp sig. Då man helst vill dra täcket över huvudet och bara inte gå upp. Idag är en sådan dag.

Jag har haft en ledig vecka. Vissa kallar det semester, jag kallar det återhämtning. Faktum är att hela våren har jag kämpat på, som i en uppförsbacke, trots att jag egentligen borde ha klivit åt sidan. Det har satt sina spår. Som ni vet så har jag haft diverse problem, både i kroppen och i knoppen, och hade möjligheten funnits borde jag nog inte ha arbetat alls under en period för att verkligen ha kommit tillrätta med dessa problem. Nu har den möjligheten inte funnits. Så alltså skulle jag ha en återhämtningsvecka.

 Idag är det måndag och idag känner jag att det räckte inte med bara en vecka. Problemet är att jag nog inte riktigt har återhämtat mig, utan gjort en massa. Vi har röjt i trädgården, jag har klippt hunden, vi har firat min födelsedag och midsommar. Och det är ju i och för sig återhämtning, men det har nog blivit för mycket av "göra andra saker än vanligt"-återhämtning och lite för lite "vila och fundera"-återhämtning. Så idag skiter jag i allt. På torsdag måste jag jobba. Vi får se hur det går innan dess.

Allt det där andra jag har gjort skall jag berätta om en annan dag, jag lovar.

Jag tror jag skall sticka lite... Om jag orkar.

måndag 10 juni 2013

Vad är väl en bal på slottet?

Om inte alldeles underbar!

Eller ja, på Malmö Rådhus var det ju förstås. Men trevligt var det! Och jag hade en helt underbar avkopplande helg med egentid på fredagskvällen då maken var och installerade Linnean och Merry hos farmor och farfar. Så jag hann med att blocka min Grapewine, göra pedikyr och manikyr.
 
På lördagen fick jag långfrukost och jag hann till och med läsa ut min bok som jag har hållit på med hela våren. Så åkte jag in och åt lunch på Lilla Torg i Malmö innan jag och maken sammanstrålade på hotell Kramer.
 
Sedan var det till att ta på feststassen och festa dagen lång. Det är så underbart att få klä upp sig, se alla andra, äta god mat och sedan dansa natten lång till Storbandsjazz! Därför var jag helt upptagen med det och det blev inte många bilder. Men så här fina var vi! Och jag skämdes verkligen inte för mig i min hemmasydda klänning!  Jag hade inte skämts i den om jag så var bjuden på prisessbröllopet heller, för den blev jättefin och satt jättefint! 

 
Sedan var övernattningen på hotellet ännu bättre! Fint rum, sköna sängar, jättegod hotellfrukost! Och barnvakteriet hade gått superbra! En riktigt lyckad helg med andra ord!
Men det var en stressig vecka, på många olika plan, och det har dessvärre lämnat spår efter sig. I tisdags i förra veckan kom klådan och exemen och i onsdags var jag dessutom tvungen att avboka ett kundmöte för att jag mådde så dåligt. Det börjar rätta till sig, men många stressmoment kvarstår så det tar tid. Jag har fortfarande mycket jobb och jag behöver verkligen vara ledig. Men imorgon skal jag åka på garnexkursion till Köpenhamn med ett par väninnor. Det skall bli underbart!



måndag 13 maj 2013

Att ha många bollar i luften... eller inte.

I många jobbannonser står det att man skall vara duktig på att hålla många bollar i luften, att vara spindeln i nätet som har kontroll på allt. Och det senaste veckorna så har det verkligen känts som om jag var värsta cirkusjonglören som dessutom kunde cykla på enhjuling samtidigt!

Men igår började det rämna. Och idag for alla bollarna iväg åt vars ett håll och jag trillade av cykeln och har fått mig en ordentlig törn. Vart bollarna blev av har jag ingen aning om. Så känns det. 
Återigen börjar tillvaron kännas som en massa måsten. Leksaker överallt, tvätthögar som skall sorteras, smutsigt, dammigt och så dessutom en massa jobb ovanpå det. Trädgården börjar se mer och mer vildvuxen ut och alla planer för den verkar bli orealiserade drömmar... igen. Och inget fick jag sytt på min balklänning igår..

Men jag vet varför. It's that time of the month. Hormonerna goes bezerk både veckan före och under tiden och vill det sig riktigt illa så är depressionen där som ett brev på posten. Denna månaden är en sådan månad. Men även om jag vet att det är därför, f-n vad svårt det är att inte gå in i det! Jag känner dessa tankar och känslor i hela kroppen, och ärligt talat anledningen till att jag har mått så bra är för att jag har kunnat skita i tvätt, städning och trädgårdsröj och kunnat fokusera på annat. 

Ärligt talat så har väl kanske inte det varit den bästa strategin för dessa mondäna göromål försvinner ju inte av sig själv, och högarna tenderar ju till och med att bli större. Så på något sätt måste jag hitta en gyllene medelväg. Någon som har något tips? När tiden inte räcker till och man vill/måste göra allt, hur gör man? För att sätta sig ner och bara sticka har visst inte fungerat. Inte heller mysiga utflykter med familjen.

För att skriva något positivt så har jag kommit igång ordentligt med min Brandywine Falls. Att få den färdig till 1juni känns inte alls omöjligt. Och garnet är så vackert och så underbart mjukt! Jag har presenterat det tidigare men nu känner jag att det var helt rätt garnval för modellen! Och jag tycker att det syns redan.

Men nu, med denna positiva känslan i kroppen,  skall jag sätta på lite sjysst musik och städa i en timme. Sedan skall jag jobba.

torsdag 9 maj 2013

En härlig ledig dag!

Jag börjar undra om vi inte börjar få till det nu?! Ytterligare en härlig dag med lagom dos av jobb, familjeliv och avkoppling.

Jobb och jobb förresten. Jag syr på en balklänning till mig själv. Vi skall på bal 1juni och inga gamla klänningar passar längre. Rent bortsett från att det är roligt att sy nytt!! Och det är så roligt att sy till sig själv för en gångs skull! Och designa och rita mönster.
Och nu skall jag även börja på en axelvärmare som jag skall ha då. Den skall stickas i ett underbart garn som heter Malabrigo Worsted, 100% Merino ull, i en superhärlig lila färg som heter Velvet Grapes! Jag har verkligen längtat efter att få börja på detta, men var tvungen att färdigställa sockarna först. Och det gjorde jag imorse! Bilder kommer senare då de är en present...
Bilder på klänning och axelvärmare kommer också snart, i samband med balen.

Så i eftermiddags packade vi eftermiddagskaffet och åkte till Häckeberga för en liten picknick. Helt underbart! Lagom varmt, kanske tre droppar regn, och fullt med vitsippor och nyspruckna löv i skogen! Det är som att ställa sig i en dusch och bara låta energin strila över en!!! Så jag lämnar er med lite bilder därifrån...














 

onsdag 8 maj 2013

Life is good!

Tänk om alla dagar kunde vara som de här senaste dagarna! En skön mix av jobb, avkoppling, barnlek och vardagslyx. 

I söndags fick jag hela dagen för mig själv. T tog Linnean med till farmor och farfar så jag fick hela dagen för mig själv. För även om jag har massor med jobb skall jag sy balklänning till mig själv också. Så det får bli på lediga dagar. Så jag sydde, åt vad jag ville, stickade lite, tittade på någon film och bara slappade. 

Och i måndags jobbade jag på ordentligt, men tog en timme ledigt för att gå ut och leka med Linnea. Och på kvällen var jag på föreläsning och ute och åt med en kär vän. 

Igår, tog vi långlunch och tog med oss lunchen ut! Och drack lite vin till det! Själva, för Linnea var ju på dagis! Busigt och vardagslyx så det förslår!

Och nu käkar jag lunch på stan med en hög med tidningar som sällskap. Inspiration till jobb och Lisa för själen. Detta efter en god session hos terapeuten!

Och nu tänker jag det är ju så här det ska vara! Jobb och vardag med små avbrott av vardagslyx! Och det är ju inte helt omöjligt att genomföra! Visst, arbetsdagarna kanske blir långa men å andra sidan kanske man orkar bättre med dessa små avbrott...

Idag är en bra dag! Nu hade jag ju nästan helt glömt hur stressigt och tråkig vardag det var i morse. Nu är jag på plus igen!

söndag 5 maj 2013

Tänk vad lite sömn kan göra!

Det känns riktigt bra nu! Riktigt bra faktiskt! Och vad är skillnaden? Jo, jag sover mycket bättre på nätterna. Prisa Gud för öronproppar. Jag har försökt tidigare och det har fungerat sådär eller inte alls, men nu blev jag väl tillräckligt desperat. Så nu har jag hittat en sort som fungerar. Vanliga orangea.
Jag sover förvisso inte så många timmar som jag nog behöver, men de timmar som jag sover har bättre sömn. Och jag vaknar inte av minsta lilla ljud från lillan, hunden eller maken. Så jag är inte helt slut varje morgon när jag vaknar...
Jag mår så mycket bättre vilket gör att jag tänker inte så tokigt så ofta. Tar bättre beslut liksom. Klarar av att stå emot svårigheter bättre.

Så detta skrev jag igår innan familjen kom hem. Idag känns det inte riktigt lika bra. Linnea har sovit dåligt i natt och således vi andra också... Jag känner mig trött och oföretagsam. Men jag gör så gott jag kan idag. Kanske inte så mycket som jag hade tänkt från början, men det får bli bra så!

Så: jag har min kopp kaffe, mitt sticke och här sitter jag och duger!!!

onsdag 1 maj 2013

Anfall av inspiration...

1:a Maj förflyter i lugnets tecken i hopp om att stoppa en begynnande förkylning.
Maken och Linnean är iväg på vårkonsert och Merry och jag är hemma och slappar. Men så kom den, inspirationen!
Så nu har pelargonerna och novemberkaktusen fått flytta ut på balkongen. Dynor och liknande skall fortfarande tvättas och pelargonerna behöver lite gödning, men en liten stickstund har jag förtjänat nu i min vrå...

torsdag 25 april 2013

Den modigaste jag vet!

Tänk dig det mest otäcka att göra! Något som gör att du känner rädslan i hela kroppen, sådär så att du bara vill springa långt, långt bort från det där otäcka. Och tänka dig sedan att du gör det du är rädd för ändå, att du bemästrar rädslan.

Det gjorde Linnea idag! Linnea är jätterädd för fåren och geten på 4H-gården. Jätterädd! Man riktigt ser hur rädslan tar tag i henne och hon har gått från att gråta hysteriskt så fort vi närmat oss stallet, till att kunna stå en bit ifrån och titta in. I förra veckan stod hon och kikade över tröskeln. Och idag gick hon in hela vägen! Trots alla otäcka djur som lät! Pappa fick förvisso bära lite, men ändå!

Jag är så imponerad!!! Så modig har jag aldrig varit, och kommer nog aldrig att bli det heller. Tänk om man kunde behålla det modet som man har som barn när man är vuxen. Det är så mycket man låter bli för att man inte vågar. Och nu pratar jag inte om att hoppa fallskärm eller sådant, utan mera vardagsmod. Gå ensam på en stor fest, tala inför många människor, eller vad det nu kan vara.

Nästa gång jag blir sådär rädd och inte vågar göra något skall jag tänka på min lilla dotter, två och ett halvt år som vågar möta sina största rädslor. Och hoppas att jag kan vara lite modig jag med.


onsdag 24 april 2013

Jag gör så gott jag kan.

Har inte skrivit om hur jag mår på länge. Det har på ett sätt varit en medveten strategi för att faktiskt må lite bättre. Jag har haft och har fortfarande oerhört mycket på jobb, och eftersom jag har egen firma så är det ju roligt! Men det kan också bli för mycket av det goda, och jag har känt mig väldigt stressad de senaste veckorna. Så för att hålla mig flytande så har jag låtit bli att rota för mycket i mitt mående.

Jag går ju kanske som bekant hos en terapeut och det börjar nu kännas som att det rör sig framåt. På sistone har vi pratat mycket om de höga krav jag ställer på mig själv och hur jag känner det när jag inte klarar av att uppfylla dem. Och låt mig nu bli lite personlig, för att jag tror att jag är långt ifrån ensam med dessa problem.

Det finns ingen som är så bra som jag på att racka ner på mig själv som när jag inte uppnår mina mål. Oavsett om de var genomförbara eller ej. Oftast är de faktiskt oerhört högt ställda. Inte ens the Bionic Woman, He-Man eller Supermannen hade klarat av dem. För de är just det: för högt ställda. Jag börjar inse det nu.
Varje kväll när jag har nattat Linnean är jag helt slut. Jag skulle kunna gå och lägga mig klockan åtta varenda kväll i veckan, men det är ju inte så kul. Och om jag är så trött när dagen är nästan slut, då måste det ju betyda att jag har gjort tillräckligt den dagen. Jag kan ju knappast göra mer. Sedan må det vara hänt att jag inte har jobbat så mycket som jag hade tänkt, att det står disk i hela köket, ligger högar med tvätt och att man snubblar på leksaker var man än går. Förmodligen har jag gjort något annat för det är faktiskt inte så att jag sitter och pillar mig i naveln hela dagarna.
Igår var en sådan dag. Jag hade jättemånga timmar framför mig vid symaskinen, men först kom jag inte igång för att jag satte mig och jobbade med detta i en timme, sedan stickade jag en liten stund för att samla mina tankar lite. Sedan sydde jag faktiskt i ett par timmar. Så var det dags att fika innan vi skulle fara iväg till Linneas dans. Så var det kvällsmat när vi kom hem och eftersom den inte var helt klar så dröjde den lite. Och eftersom pappa skulle natta så fick jag ta hand om hunden och han behövde gå en ordentlig promenad och efter det behövde han badas. Och när han har badat så måste man borsta honom annars får man ett helvete sedan, så då gjorde jag det. Och sedan var klockan halv tio på kvällen, och då orkade jag ärligt talat inte sätta mig och jobba! Så jag hade inte sytt i sex timmar som planerat, men jag fick gjort en massa andra saker! Duktig var jag också!!!

Och med det sagt så tänker jag nu koka mig en kopp thé och sätta mig och sticka en timme innan jag går och lägger mig. Det är det enda jag behöver nu!

söndag 21 april 2013

Produktiv!!!

Äntligen färdig! Min Rundt Regnet blev faktiskt klar redan för två veckor sedan och den blev sååå bra!!! Jag har hittat ett nytt favoritgarn: Geilsk bomull/ull. Lättstickat och mjukt och skönt, inte det minsta sticksigt. Och lagom varmt! Jag har haft känningar av ryggskott mer eller mindre hela veckan och har därför haft den på mig i princip varje dag och den håller ryggen varm, men man blir inte varm och svettig! Det kommer att bli mer i detta garn!
Och fler av Geilsk designer blir det också. Detta var det roligaste jag har stickat på länge! Genialiskt! Jag är helt stum av beundran! Det är verkligen inte raktuppochner stickning och man får tänka både en och två gånger ibland, och ibland förstår man inte riktigt hur det är tänkt, men följer man bara beskrivningen så blir det rätt och fullständigt logiskt.



 Så har jag hunnit sticka en liten Prinsessbakelse! En ny liten vårmössa till Linnean. Den är stickad efter Tant Koftas Hit och dit-mössa, och det var verkligen jätteroligt! En superbra beskrivning som är lätt att anpassa. Jag kunde gott ha låtit resåren varit lite tajtare, för den blev lite stor. Men förhoppningsvis kan hon ha den lite längre nu. För det har verkligen blivit en favorit! Hon ville prova den flera gånger under tiden jag stickade och när den var klar så modellade hon frivilligt!




Nu är ju inte detta de enda projekten...
Jag har köpt garn till en axelvärmare som skall göras tills i början på juni då maken och jag skall gå på bal. Det är för mig ett nytt garn; Malabrigo. Otroligt vackert och mjukt! Det kommer att bli så underbart! Men jag har inte riktigt orkat starta den eftersom jag måste nysta härvorna och dessutom sätta mig in i ett engelskt mönster. Men det kommer!


Istället har jag börjat på ett par sockar som skall bli till en väninnas födelsedag, om jag inte behåller dem själv vill säga... ;-)
De stickas i ett billigt garn som jag har stickat i jättemycket! Det heter Wool-Time och är ett sockgarn från Stoff och Stil. Det är tunt och mjukt och jättedrygt och jag har stickat massor i det. Det noppar lite, men håller bra både i form och slitage. Jag har både stickat vantar, halsduk, mössa och en liten tröja i det förut. Och jag har fortfarande ett antal grå nystan kvar. Så igår när jag var på Stoff och Stil så okynnes-shoppade jag lite... Jag hoppas att det fortfarande håller bra i kvaliteten, för nu skall det bli massor av sockar och vantar under året till presenter och julklappar! Bara så att ni vet!
Mönstret är från StickaMera/Ulrika Korkala och heter Solskenssockar och är jättemysigt att sticka! En vacker vriden resår, mosstickning och en liten fläta! Enkelt men tillräckligt mycket variation för att inte bli tråkigt. Kan nog utan vidare bli ett favoritmönster som tål att stickas om!



 I övrigt är det ganska bra just nu. Jag tragglar vidare med massor av jobb och hos terapeuten, men det får bli ett annat inlägg! Idag är det vårstädning i trädgården som gäller! Jag återkommer med detta snart...



onsdag 3 april 2013

Necessär!

En väninna visade mig den smartaste neccesären att ha sina stickattiraljer i! Och inte nog med det! Den kommer från Oilily som jag älskar! Så idag kunde jag inte stå emot denna härliga vårliga lilla väska längre!!! Visst, den var lite dyr, men den är såå fin!!! Och så praktisk! Och så fin! Och så... Jag är lycklig!!!



tisdag 2 april 2013

Påskfirande!

Har länge tänkt att det var dags för ett positivt inlägg!!! Men varken tiden eller orken har räckt till, så nu tar jag mig tid! Egentligen borde jag naturligtvis göra något annat, men skit samma!!!

Det har ju varit påsk och även om jag var tvungen att jobba vissa dagar trots att jag inte hade tänkt det så har vi hunnit med massa mysiga förberedelser och aktiviteter.

Helgen innan påsk planterade jag och Linnean om lite blommor och jag fick hjälp att pynta riset. Även om koncentrationen är kort och intensiv hos en 2,5 åring så är det kul att kunna börja göra saker tillsammans! Dessutom var det ju våffeldagen!




Påsken inleddes med påskmat och snaps på skärtorsdagen...

...och på långfredagen var vi bjudna till äggjakt med korvgrillning på. Det var sju ungar totalt och först fick de minsta leta själva och fick sedan varsitt påskägg och en liten present. Kallt var det, men supermysigt!!! Vi höll på medan elva och ett, och det var uppehåll hela tiden, men medans vi packade ihop började det snöa ordentligt!


Och på påskdagen bar det iväg till farmor och farfar för familjemys och övernattning. Det är så härligt när Linnean kan leka med kusiner, farbröder och inte minst farmor och farfar! Tur med vädret har vi också haft i helgen. Utöver fredagen som var mulen och snöig så har det varit, förvisso kallt, men soligt! Och både jag och Merry fick en härlig liten stund i solen!














Nu skall jag se tillbaka på dessa bilder och minnas en härlig helg och försöka att inte tänka på jobbstress, tandutdragande och trotsiga 2,5åringar som annars dominerar tillvaron för tillfället...










söndag 17 mars 2013

Kroppen säger ifrån!


Vi har haft magsjuka i familjen. Lilla Linnean blev dålig i torsdagskväll och i fredags trodde jag att jag hade åkt på det. Så jag gjorde något jag bara gjort ett par gånger tidigare: jag kontaktade mina kunder och berättade att jag var sjuk. Ont i magen och illamående... Men det verkar "bara" vara en släng av magkatarr. Så vi har haft lite sjukstuga de senaste dagarna. Mycket film har det blivit, en del pussel och en hel del "kafferep" både med och utan dockor och nallar.

Men om jag skall ta lärdom av detta så måste jag sluta stressa upp mig så! Kroppen säger ifrån på skarpen nu! I torsdags var jag så trött att jag knappt kom innanför dörren på kvällen innan jag brast i gråt. Och dagen därpå lägger magen ner. Egentligen är det nog inte så att jag har så fantastiskt mycket att göra, utan att allt jag har att göra snurrar i huvudet samtidigt och jag kan inte riktigt koncentrera mig på uppgiften framför mig utan jag tänker på både nästa och den efter det samtidigt, och så blir jag stressad. Fast om jag skall vara helt ärlig så har jag mycket att göra. Dels har jag mycket jobb, och jag har ju alltid massor av projekt jag vill göra! Frågan är bara hur jag skall göra för att inte gå igång på detta sett? Helt ärligt så... hade jag vetat det så hade jag inte gjort det! Blir nog något för terapeuten att hjälpa till med.



Igår orkade jag i alla fall med att sticka lite. Min vårutmaning: att sticka på danska och Think outside the box-mönster Rundt Regnet av Geilsk, höll på att gå illa. Eftersom man stickar runt runt så är det lätt att vända håll när man inte skall det, vilket jag ju gjorde... Istället för att fortsätta i en fin sväng så blev det en gaffel... Och normalt sett så brukar jag inte vara jättepetig, men det störde mönstret jättemycket. Men jag tog mod till mig och ryckte ur stickan och repade upp säkert tio varv! Och lyckades dessutom få på det hela på stickan igen utan att tappa en enda maska! Och nu är jag en bra bit på gång efter det. Ibland är det härligt att sticka med stickor 4.5 för det går så fort!


bild från crochetera
Annars är jag lite virksugen! Dels har jag varit sugen på att virka lite fler kakor till lillan och dels har jag sett de allra sötaste påskäggen! De kommer från crochetra.se och är små påskägg! De är så supergulliga! Det är bara ca 20 varv i ägget och så benen, så de går nog ganska fort att göra! Får se om det kan bli små ägg i påskäggen i vår...



Idag har vi även haft finbesök av Merrys kompisar Eddie och Ceasar! Deras matte hjälper mig med arbetet som lokalombud i SYTS och vi har planerat lite träffar i vår, sommar och höst! Det skall bli jätteroligt och det är så skönt att ha hjälp! Tror att det kan bli ett bra samarbete!



Utmaningen att inte slötitta på teve då? Tja, det gick väl ganska bra. Nu när jag har varit sjuk har det ju blivit en hel del, främst barnfilm och barnprogram. Men annars har jag varit duktig! I tisdags blev det lite, men rent tekniskt så var det faktiskt maken och inte jag som tittade på teven! Jag stickade...