måndag 29 augusti 2011

Hundsommar!


Jaha, då är hösten här och det känns som om sommaren bara har svischat förbi! Men om man tänker efter så har det hänt en hel del. Inte minst har vi hunnit med ovanligt mycket hundaktiviteter. Nu när Linnean har blivit lite större är det lättare att göra saker så alla kan följa med!

I mitten på juni så hade vi vår årliga hundträff på Staffanstorps Hundklubb. Detta är nog en av årets bästa dagar för Merry! Massor av hundkompisar och massor av plats att springa på. Linnean sov däremot sig igenom hela träffen...

Sedan har Merry varit på sommarkollo hos farmor och farfar i stugan, medans resten av familjen var på storstadssemester. Det var riktigt mysigt att ha farmor och farfar för sig själv och få massor av godis, kärlek och långa promenader längs med havet... Ett par turer i cykelkorgen och promenader på golfbanan hanns också med. Och sedan kom husse och matte och Linnean och var en vecka i stugan också...


Och första helgen i augusti var vi hela familjen med i
Hund och Hästdagar på Ribban där Merry var och representerade sin ras. Vi fick låna ett tält
och sedan var det bara att ställa upp med information om rasen och visa upp sig. Vilket Merry och hans kompisar Eddie och Ceasar gjord
e galant! Vi passade även på att ta Hundförarmärket och det klarade vi med beröm godkänt! Det är alltid roligt att se när de gamla takterna från Lydnadsträningen sitter i. Vi fick också chans att titta på lite olika uppvisningar med bl a agility och Free-style och det skall erkännas att man blev allt lite sugen igen. Önskar att man hade mera tid bara!

Avslutar med några bilder från en av sommarens bästa dagar då vi var med en kompis och hennes barn i Ravinen här i Lund. Barnen fiskade efter kräftor och badade och Linnean lät sig väl smaka av jordgubbar och Merry tyckte bara att livet var allmänt toppen!












Så tänker man efter så har hela sommaren faktiskt inte regnat bort! Det har varit några sköna dagar också!!!

onsdag 10 augusti 2011

Nytt av gammalt


Oj vad tiden går, som vanligt... Och som vanligt har jag gjort massor och bloggat väldigt lite. Nåja, vi får ta lite i taget.
För en tid sedan skrev jag om att jag skulle göra nya kläder till Linnea av kläder ur vår garderob. Riktigt så mycket som jag hade tänkt mig har det inte blivit än, men en tunika har blivit ett par byxor iallafall.
Även byxorna jag har på mig har jag långt om länge knåpat ihop till mig själv. Så lite pyssel har det blivit. I övrig är jag helt inne i en stickperiod just nu. Jag håller på att montera den lilla rosettkoftan till Linnea. Jag stickade färdigt den för att ha den med på vår semester, men då den blev lite stor så har den fått ligga någon månad. Så har jag plockat fram ett UFO från förra året, en randig kofta och den skall jag också göra färdigt innan något nytt påbörjas!
Under semestern var vi och hälsade på moster och kusin och jag lärde mig tvåändsstickning, men det får bli ett annat inlägg!

söndag 29 maj 2011

Nya projekt...



I fredags åkte jag, Linnean och Linneas mormor på utflykt till Kristianstad. Dels för att titta på Galleri Avvika där projektårseleverna i Textil visade vad de har hållt på med. Men minst lika mycket för ett besök på min absoluta favorit garnaffär i skåne: Helylle! De har så himla mycket fint och jätteduktig personal! Och nog fick jag lite garn med mig hem!
Två små koftor till Linnean skall det bli. Och eftersom Drops har haft 30% rea på sina ullgarner så kostade de nästan ingenting! En dryg 100-lapp för varje kofta! Det skall bli riktigt roligt att sticka dessa koftor under sommaren!
I övrigt har vi inte hunnit med så mycket. Efter en tillfällig (?) svacka i firman så har jag igen full rulle, men det kan ju alltid bli mer ;-) Men något litet har jag hunnit med i stiltjen: en krok att hänga på barnvagnen. Idén fick jag från ViFöräldrar men jag måste säga att jag tycker att mina krokar blev mera stylish... Så nu är det bara dags att åka iväg på shoppingrunda! Maken har redan använt dem när han har varit och handlat och de fick väl godkänt!
Men ikväll skall jag arbeta på att äta upp mitt kilo choklad jag fick på Mors Dag och fortsätta sticka på den lilla fjärilskoftan!

tisdag 24 maj 2011

Hundträffar


Lite hundträffar har vi hunnit med under våren också. Vi är aktiva i Svenska Yorkshireterriersällskapet och försöker arrangera lite aktiviteter här i den södra landsändan. I mars var vi på Hand med Hunds Hundcafé i Staffanstorp. Där kan man fika, både människoföda och hundgodis. Sedan finns där lite aktiveringsleksaker för hundarna, men i övrigt är tanken att de skall hålla sig ganska stilla. Ett perfekt sätt för att träna social träning med andra ord! Så har de en liten butik med lite olika saker i. Ett riktigt trevligt ställe med andra ord!
Och i söndags var vi på promenad på Ribberborg i Malmö. Trevliga yorkar var med och vi träffade även många andra trevliga hundar. Vi hade verkligen tur med vädret också! När vi var påväg till Malmö öppnade sig himlen och regnet bara öste ner! Men när vi kom ner i hamnen så lyste solen igen...
Och så mycket plats att springa på!!! Merry fick sig några ordentliga "terrier-rus" när han träffade en valp som genast var med på noterna! Att få sträcka ut ordentligt och springa runt, runt, runt är det bästa som finns!
Fast lite blåsigt var det allt....
Promenaden avslutade vi på ett fik i västra
hamnen och alla små fyrbeningar var totalt slut! Sämre söndagseftermiddag kan man ju ha!!!

Äntligen färdig!



Äntligen är jag färdig med den lilla omlottkoftan till Linnea!
Jag har försökt tillämpa kunskaperna jag fick på kursen jag gick i vintras
och jag är ganska nöjd med resultatet! Framförallt sidsömmarna blev bra. Mönstret har jag tagit från en bok av Debbie Bliss "Design it, knit it. Babies". Boken är egentligen tänkt som en inspirationskälla för att man skall designa egna modeller, men den har även några färdiga modeller att sticka. Och denna modellen tyckte jag var så söt! I orginal är den dock stickad i en färg, men jag valde att ha en lite mörkare rosa till kanterna. Garnet är ett enkelt bomullsgarn från Stoff och Stil. Storleken jag stickade var 9-12 mån och för en gångs skull verkar den stämma perfekt! Linnea är ganska liten och allt brukar bli så stort, och denna är visserligen lite stor men bara så att hon har att växa i och kan ha den under sommaren. När man har stickat det själv så vill man ju gärna att det skall räcka lite... ;-)
Och jag tycker att Linnean ser ganska nöjd ut också!

söndag 15 maj 2011

Oj oj oj, vad tiden går!

Skulle kunna vara en ständig rubrik för denna blogg... Jag hade ju tänkt att nu när man är föräldraledig kommer man ha massor av tid att pyssla och att blogga. Nu har det inte riktigt blivit så. Ett annat problem är att jag har massor av idéer, men väldigt lite tid att genomföra och avsluta dem. Men nu har jag lite på gång, men ännu är det inte riktigt klart.

Under tiden skulle jag vilja rekomendera en annan blogg som jag såg häromdagen: Hjärtekatten. Det är en välgörenhetsblogg där man kan virka en Amigurimikatt som man skickar in och som sedan i sin tur skickas till Drottning Silvias Barnsjukhus i Göteborg och delas ut till barn som har legat inne för hjärtsjukdomar. På bloggen finns beskrivning för hur man bär sig åt om man vill virka och skicka en katt, eller om man inte kan eller vill virka men ändå vill stödja projektet.
Länk till sidan http://hjartekatten.blogspot.com/

Själv virkar jag inte så mycket, men detta känner jag för att försöka hinna med!
I övrigt håller jag på att färdigställa en liten omlottkofta till Linnea, och har precis börjat på en ny kofta. Sedan har jag lite återbruksprojekt på gång. Jag har hittat ett antal fina mönster till kläder till Linnean men kände att jag inte hade något tyg. Efter en titt i min och mannens garderob hittade jag diverse plagg och snart så växer Linneans garderob och vår minskar! A win-win situation!!!
Jag har dessutom hunnit sy lite till mig själv i vår, men inte hunnit ta bilder än. Jag återkommer.

torsdag 10 februari 2011

Lite pyssel hinner vi med...

Jodå, att pyssla lite hinner jag allt med. Och det blir inte bara textilt pyssel nuförtiden.

Häromveckan gjorde jag och Linnea gipsavtryck. Till Farmor och Farfar, Mormor och Gudmor och Gudfar. Mamma och pappa skulle naturligtvis också ha en plakett! Enkelt att göra hemma, men lite trixigt med en liten flicka som tycker att det är väldigt spännande att känna på olika saker, så även trolldeg... Så man fick ha mycket tålamod och göra om många gånger.


Lite sticke har också hunnits med. En mössa till en liten kille som är tokig i Ben10 har jag gjort. Kollade lite efter mönster på Ravelry, men där fanns inte och då fick man räkna själv och göra mönster. Tack och lov är inte loggan så svår att göra något av... Blev ganska bra tycker jag. Nu hoppas jag bara att han tycker om den och att den kommer att passa. (Och att mamma inte visar bilden för honom innan han har fått den!)


Nu har jag ju inte varit helt sysslolös innan heller. Faktum är att jag och Linnea var på stickkurs i december! Och med både mormor och Linneas "moster" så fick jag till och med stickat lite också! Tack för det och en jättetrevlig dag! Då fick vi lära oss att göra snygga avslut på våra stickningar: sy snygga sömmar, snygga kanter och annat matnyttigt. "Den fulländade stickningen" hette den och den kan jag varmt rekommendera för alla stickintresserade. Den hölls av en kvinna som heter Ulla Engquist och hon håller kurser runt om i hela landet. Nyfikna kan kolla in hennes hemsida http://www.speciell.nu/. Jätteduktig och mycket insprierande!

Linnea på stickkurs...

Kunskaperna från denna kurs tillämpas på nuvarande stickprojekt och kommer att visas upp här så fort den är klar. En liten omlott-tröja till lilla snäckan... Skall bli lagom till våren. Och på tal om den så kändes det verkligen att den var påväg igår! Hoppas att det håller i sig!

torsdag 3 februari 2011

Ett år senare

Tänk vad fort ett år går! Och vad mycket det kan innehålla! Det senaste året som har gått har nog varit det viktigaste året i mitt liv så här långt! Och frågan är om något kan toppa det som har hänt. Under året har nämligen vår lilla dotter Linnea kommit till världen!


Jag har alltså både varit gravid med allt vad det innebär och sedan föddes Linnea i Augusti. Nu är hon snart 6 månader och livet börjar återgå till någon form av rutin. Detta, tillsammans med mitt företag, har gjort att jag inte har orkat med att blogga. Under våren jobbade jag jättemycket och det tillsammans med graviditeten gjorde att det inte fanns utrymme för något pyssel eller direkt hundliv alls. Sedan kom som sagt lill-snäckan och då blev det ännu mindre tid.


Men nu skall vi se om vi kan komma igång igen! Men det innebär också att bloggen får en lite annan inriktning. Lite mera barn och lite mindre hund och pyssel. Den stackars Merry får mest bara hänga med och har inte längre samma centrala roll i familjen. Han har liksom blivit lite petad från den posten. Han har inte alltid tyckt om denna fördelning, men har anammat sin roll som storebror galant! Han har fått en ny uppgift i livet: han vaktar Linnea!


Det kan jag tydligen inte klara av bra nog... Det har till och med gått så långt att han kunde fortsätta en promenad runt nyår trots att smällare brände av och smällare är typ det enda han är rädd för i hela världen!

Men jag hoppas att jag skall få med lite pyssel in emellan jobb och familj.

Må gott!