måndag 13 maj 2013

Att ha många bollar i luften... eller inte.

I många jobbannonser står det att man skall vara duktig på att hålla många bollar i luften, att vara spindeln i nätet som har kontroll på allt. Och det senaste veckorna så har det verkligen känts som om jag var värsta cirkusjonglören som dessutom kunde cykla på enhjuling samtidigt!

Men igår började det rämna. Och idag for alla bollarna iväg åt vars ett håll och jag trillade av cykeln och har fått mig en ordentlig törn. Vart bollarna blev av har jag ingen aning om. Så känns det. 
Återigen börjar tillvaron kännas som en massa måsten. Leksaker överallt, tvätthögar som skall sorteras, smutsigt, dammigt och så dessutom en massa jobb ovanpå det. Trädgården börjar se mer och mer vildvuxen ut och alla planer för den verkar bli orealiserade drömmar... igen. Och inget fick jag sytt på min balklänning igår..

Men jag vet varför. It's that time of the month. Hormonerna goes bezerk både veckan före och under tiden och vill det sig riktigt illa så är depressionen där som ett brev på posten. Denna månaden är en sådan månad. Men även om jag vet att det är därför, f-n vad svårt det är att inte gå in i det! Jag känner dessa tankar och känslor i hela kroppen, och ärligt talat anledningen till att jag har mått så bra är för att jag har kunnat skita i tvätt, städning och trädgårdsröj och kunnat fokusera på annat. 

Ärligt talat så har väl kanske inte det varit den bästa strategin för dessa mondäna göromål försvinner ju inte av sig själv, och högarna tenderar ju till och med att bli större. Så på något sätt måste jag hitta en gyllene medelväg. Någon som har något tips? När tiden inte räcker till och man vill/måste göra allt, hur gör man? För att sätta sig ner och bara sticka har visst inte fungerat. Inte heller mysiga utflykter med familjen.

För att skriva något positivt så har jag kommit igång ordentligt med min Brandywine Falls. Att få den färdig till 1juni känns inte alls omöjligt. Och garnet är så vackert och så underbart mjukt! Jag har presenterat det tidigare men nu känner jag att det var helt rätt garnval för modellen! Och jag tycker att det syns redan.

Men nu, med denna positiva känslan i kroppen,  skall jag sätta på lite sjysst musik och städa i en timme. Sedan skall jag jobba.

torsdag 9 maj 2013

En härlig ledig dag!

Jag börjar undra om vi inte börjar få till det nu?! Ytterligare en härlig dag med lagom dos av jobb, familjeliv och avkoppling.

Jobb och jobb förresten. Jag syr på en balklänning till mig själv. Vi skall på bal 1juni och inga gamla klänningar passar längre. Rent bortsett från att det är roligt att sy nytt!! Och det är så roligt att sy till sig själv för en gångs skull! Och designa och rita mönster.
Och nu skall jag även börja på en axelvärmare som jag skall ha då. Den skall stickas i ett underbart garn som heter Malabrigo Worsted, 100% Merino ull, i en superhärlig lila färg som heter Velvet Grapes! Jag har verkligen längtat efter att få börja på detta, men var tvungen att färdigställa sockarna först. Och det gjorde jag imorse! Bilder kommer senare då de är en present...
Bilder på klänning och axelvärmare kommer också snart, i samband med balen.

Så i eftermiddags packade vi eftermiddagskaffet och åkte till Häckeberga för en liten picknick. Helt underbart! Lagom varmt, kanske tre droppar regn, och fullt med vitsippor och nyspruckna löv i skogen! Det är som att ställa sig i en dusch och bara låta energin strila över en!!! Så jag lämnar er med lite bilder därifrån...














 

onsdag 8 maj 2013

Life is good!

Tänk om alla dagar kunde vara som de här senaste dagarna! En skön mix av jobb, avkoppling, barnlek och vardagslyx. 

I söndags fick jag hela dagen för mig själv. T tog Linnean med till farmor och farfar så jag fick hela dagen för mig själv. För även om jag har massor med jobb skall jag sy balklänning till mig själv också. Så det får bli på lediga dagar. Så jag sydde, åt vad jag ville, stickade lite, tittade på någon film och bara slappade. 

Och i måndags jobbade jag på ordentligt, men tog en timme ledigt för att gå ut och leka med Linnea. Och på kvällen var jag på föreläsning och ute och åt med en kär vän. 

Igår, tog vi långlunch och tog med oss lunchen ut! Och drack lite vin till det! Själva, för Linnea var ju på dagis! Busigt och vardagslyx så det förslår!

Och nu käkar jag lunch på stan med en hög med tidningar som sällskap. Inspiration till jobb och Lisa för själen. Detta efter en god session hos terapeuten!

Och nu tänker jag det är ju så här det ska vara! Jobb och vardag med små avbrott av vardagslyx! Och det är ju inte helt omöjligt att genomföra! Visst, arbetsdagarna kanske blir långa men å andra sidan kanske man orkar bättre med dessa små avbrott...

Idag är en bra dag! Nu hade jag ju nästan helt glömt hur stressigt och tråkig vardag det var i morse. Nu är jag på plus igen!

söndag 5 maj 2013

Tänk vad lite sömn kan göra!

Det känns riktigt bra nu! Riktigt bra faktiskt! Och vad är skillnaden? Jo, jag sover mycket bättre på nätterna. Prisa Gud för öronproppar. Jag har försökt tidigare och det har fungerat sådär eller inte alls, men nu blev jag väl tillräckligt desperat. Så nu har jag hittat en sort som fungerar. Vanliga orangea.
Jag sover förvisso inte så många timmar som jag nog behöver, men de timmar som jag sover har bättre sömn. Och jag vaknar inte av minsta lilla ljud från lillan, hunden eller maken. Så jag är inte helt slut varje morgon när jag vaknar...
Jag mår så mycket bättre vilket gör att jag tänker inte så tokigt så ofta. Tar bättre beslut liksom. Klarar av att stå emot svårigheter bättre.

Så detta skrev jag igår innan familjen kom hem. Idag känns det inte riktigt lika bra. Linnea har sovit dåligt i natt och således vi andra också... Jag känner mig trött och oföretagsam. Men jag gör så gott jag kan idag. Kanske inte så mycket som jag hade tänkt från början, men det får bli bra så!

Så: jag har min kopp kaffe, mitt sticke och här sitter jag och duger!!!

onsdag 1 maj 2013

Anfall av inspiration...

1:a Maj förflyter i lugnets tecken i hopp om att stoppa en begynnande förkylning.
Maken och Linnean är iväg på vårkonsert och Merry och jag är hemma och slappar. Men så kom den, inspirationen!
Så nu har pelargonerna och novemberkaktusen fått flytta ut på balkongen. Dynor och liknande skall fortfarande tvättas och pelargonerna behöver lite gödning, men en liten stickstund har jag förtjänat nu i min vrå...