måndag 16 september 2013

Mysvardag!

Ute är det höst idag! Regnet vräker ömsom strilar ner och jag och Merry varvar stickningen med tvätt. Idag började vår nya vardag då pappans arbetsdag började så klockan ringde fem i morse. Klockan kvart över sex var hela familjen vaken, och nu ett antal timmar känner jag att det kommer nog ett tag att vänja sig vid detta... ;-)
Jag, Merry och Linnean kommer att få klara oss större delen av veckan alldeles själva då pappa inte kommer hem före halv sju på kvällen. Det är oerhört skönt att vi kommer in i ordentliga rutiner igen, men det är inte utan att jag känner lite oro för hur jag skall klara detta utan att trilla tillbaka i mindre fruktfulla tankebanor. Men vi startar veckan med vårt nya matschema! Att planera hela veckomatsedlar har aldrig varit min grej, men jag har bestämt ett schema som ser ut så här:
Måndag: Soppdag
Tisdag: Pastadag
Onsdag: valfritt
Torsdag: mormors pannkakor
Fredag: Köbemat!

Detta tror jag kommer förenkla i varje fall min vardag! För det här med att fundera ut mat är ett stort stressmoment i vår familj, i alla fall om den skall vara någorlunda nyttig... Nu behöver jag bara tänka soppa idag, måndag. Och det finns inget som hindrar att det är hel eller halvfabrikat heller. (Något som min terapeut försökt inpränta är ok att använda sig av då och då.) 

Detta är min första utmaning. Nästa utmaning blir att få in ett par träningstillfällen varje vecka, men det tar vi nästa vecka. En sak i taget!



onsdag 11 september 2013

Merry i fokus

Merry njöt i fulla drag på semestern!
Ett litet tag har vi känt att Merry har verkat lite ledsen. Tyvärr har nog övriga familjens tillstånd smittat av sig lite på vår lilla fyrbening, för nu när Pappan också är tillbaka på banan så verkar även våran Merry lite gladare. Han är framförallt keligare nu och vill leka mer. Men han har nog haft det lite tufft i sommar. Det är inte lätt för en liten York att få ro när man konstant har en kramig, vild treåring hemma... Även om vi verkligen har ansträngt oss för att mer inte skulle bli undanskuffad så har det nog tyvärr skett ibland. Men nu när våra rutiner äntligen återgår till det normala så tror jag även våra lilla fyrbenta vän skall trivas lite bättre! Nu hoppas jag att han och jag skall hitta tillbaka till varandra igen, så jag får tillbaka mattes lilla "gris"! Att vi får lite mer "Merryochmatte"-tid tillsammans.




Så i söndags var vi i skogen för promenad med Merry och hans andra Yorkkompisar. Massor att lukta på och tipspromenad som förnöjelse för tvåbeiningarna, och efteråt blev det korvgrillning och andra godsaker. Och vilket väder vi hade då! Närmare 25 grader varmt och i början av september! Helt fantastiskt! Så både vi och Merry var helnöjda med dagen!!!


Hela fina familjen!
 
 
 
Gott, gott!!!