måndag 16 september 2013

Mysvardag!

Ute är det höst idag! Regnet vräker ömsom strilar ner och jag och Merry varvar stickningen med tvätt. Idag började vår nya vardag då pappans arbetsdag började så klockan ringde fem i morse. Klockan kvart över sex var hela familjen vaken, och nu ett antal timmar känner jag att det kommer nog ett tag att vänja sig vid detta... ;-)
Jag, Merry och Linnean kommer att få klara oss större delen av veckan alldeles själva då pappa inte kommer hem före halv sju på kvällen. Det är oerhört skönt att vi kommer in i ordentliga rutiner igen, men det är inte utan att jag känner lite oro för hur jag skall klara detta utan att trilla tillbaka i mindre fruktfulla tankebanor. Men vi startar veckan med vårt nya matschema! Att planera hela veckomatsedlar har aldrig varit min grej, men jag har bestämt ett schema som ser ut så här:
Måndag: Soppdag
Tisdag: Pastadag
Onsdag: valfritt
Torsdag: mormors pannkakor
Fredag: Köbemat!

Detta tror jag kommer förenkla i varje fall min vardag! För det här med att fundera ut mat är ett stort stressmoment i vår familj, i alla fall om den skall vara någorlunda nyttig... Nu behöver jag bara tänka soppa idag, måndag. Och det finns inget som hindrar att det är hel eller halvfabrikat heller. (Något som min terapeut försökt inpränta är ok att använda sig av då och då.) 

Detta är min första utmaning. Nästa utmaning blir att få in ett par träningstillfällen varje vecka, men det tar vi nästa vecka. En sak i taget!



onsdag 11 september 2013

Merry i fokus

Merry njöt i fulla drag på semestern!
Ett litet tag har vi känt att Merry har verkat lite ledsen. Tyvärr har nog övriga familjens tillstånd smittat av sig lite på vår lilla fyrbening, för nu när Pappan också är tillbaka på banan så verkar även våran Merry lite gladare. Han är framförallt keligare nu och vill leka mer. Men han har nog haft det lite tufft i sommar. Det är inte lätt för en liten York att få ro när man konstant har en kramig, vild treåring hemma... Även om vi verkligen har ansträngt oss för att mer inte skulle bli undanskuffad så har det nog tyvärr skett ibland. Men nu när våra rutiner äntligen återgår till det normala så tror jag även våra lilla fyrbenta vän skall trivas lite bättre! Nu hoppas jag att han och jag skall hitta tillbaka till varandra igen, så jag får tillbaka mattes lilla "gris"! Att vi får lite mer "Merryochmatte"-tid tillsammans.




Så i söndags var vi i skogen för promenad med Merry och hans andra Yorkkompisar. Massor att lukta på och tipspromenad som förnöjelse för tvåbeiningarna, och efteråt blev det korvgrillning och andra godsaker. Och vilket väder vi hade då! Närmare 25 grader varmt och i början av september! Helt fantastiskt! Så både vi och Merry var helnöjda med dagen!!!


Hela fina familjen!
 
 
 
Gott, gott!!!

måndag 19 augusti 2013

Hej Höst! Hej Rutiner!

Vårat busfrö!
Oj vad tiden går fort när man har roligt! För i sommar har det varit ganska roligt faktiskt! Hela Juli har vi haft fantastiskt väder och vi prickade nog in sommarens bästa veckan när vi var i stugan i Halland!
Linnean har blivit stor tjej i sommar också! Inte bara har hon fyllt tre år (!!) hon har även släppt blöjan! Jag hänger inte med! Tyckte det bara var förra sommaren som vi kom hem från BB med henne! 





Nakenfis i sommartröjan!

Och jag har mått ganska bra i sommar också. Jag skulle nog förvisso behövt lite längre ledighet, men å andra sidan har jag verkligen varit ledig de två veckor som jag var ledig! Så nu försöker jag hålla stressnivåerna nere, inte planera in så mycket varken på jobb eller hemma och ta dagen lite som den kommer. Göra lite måsten, men mest det som jag känner för. Jag har dessutom tagit mig igenom min stora mardröm, eller håller på kanske jag skall säga. I onsdags opererade jag ut den där förbaskade visdomstanden! Och det var inte så farligt som jag trodde och det har gått mycket bättre än vad jag räknat med! Nu skall jag bara igenom mardrömmen att betala för eländet också...


Bebiströja i CottonTime
Jag har stickat en hel del i sommar också! En tröja till Linnean har blivit klar och en liten tröja till en liten nyföding.Sommartröjan är en tröja i ett Akrylgarn (!!) som jag köpt på Gekås i Ullared för 15:- nystanet (!!). Det var ju så billigt så jag köpte 10 nystan på en gång så jag har faktiskt garn till en tröja till. Eller polyakryl står det på banderollen. Jag vet inte om det spelar roll, men det känns verkligen inte som ett akrylgarn! Det är mjukare än mjukaste bebisbomull och den här tröjan har hon faktiskt velat använda mycket och själv tyckt är fin! Mönstret är från Debbie Bliss och heter Guernsey Sweater, och mönster rapporten kommer jag definitivt göra igen!
Nyfödingströjan är i Cotton Time från SMC, och det är helt klart ett nytt favoritgarn! Det kommer jag att köpa och göra fler saker i! Mjukt och härligt! Men jag har ofta problem med masktätheten när jag stickar i bomull och får gå ner ett halvt nummer i stickor och hålla åt ordentligt. Men nu har jag lärt mig den hårda vägen (fick repa upp och sticka om halva tröjan) så nu vet jag det. Mönstret hittade jag på Ravelry och är en tröja helt utan sömmar, vilket ju är idealiskt för bebiskläder! Om jag orkar, hinner och har lust(se nedan)  skall jag sticka ytterligare en bebiströja i höst och då kommer jag att använda detta mönstret igen.
 Jag har faktiskt virkat en hel del också, men det har dessvärre inte blivit några färdiga projekt än. Ett är en överaskning, så det är fortfarande lite hemligt, men det skall bli färdigt snart för jag har inte mycket kvar. Det andra var en virkad/sydd klänning till Linnean som var tänkt att bli klar till födelsekalaset men garnbrist satte stopp för det. Men den får bli klar till farfars kalas istället!

Så jag är tillbaka på banan med massor av inspiration! Nu kvarstår bara utmaningen i att inte dra igång för mycket och att inte sätta upp en massa mål för mig själv. När jag stickade den lilla bebiströjan så sade jag till mig själv att jag inte skulle sticka på deadline i höst, men ärligt talat vet jag inte riktigt hur jag skall klara det??!! Det är ju så många saker jag vill göra och till så många personer! Nåja, det är en senare fråga!
Jag var till och med och tränade en gång i sommar! På ett pass i magdans och kom på att det var jätteroligt! Så när jag kan skall jag försöka gå på något danspass. Och komma igång med styrketräningen, men inte idag för det känner jag inte för!!!
I övrigt så har nu dagis kommit igång igen och rutinerna börjar så smått falla på plats igen och det tycker jag är jätteskönt!!!

Oväntad barnpassning gav
skön semesterstickning!

onsdag 26 juni 2013

Ytterligare en dag i moll(n)...

Jo, så är det. Idag har det bara varit "regn hos mig", för att citera en av Sveriges bästa låtförfattare. Det har regnat ute i princip hela dagen och själv har jag slutat räkna hur många gånger jag börjat gråta för inget idag. Jag vet att jag borde göra en massa saker för att föröka må lite bättre, för att kunna kravla upp över kanten på den där svarta gropen, men idag har jag bara inte orkat. Inte idag heller. Och nu börjar det kännas som om det har känts så här hela våren... Jag lyssnade på Jonas Gardells Sommarprogram häromdagen och han utryckte sig ungefär så här: Lyckan är att känna sig mer som en människa och lite mindre som en lort! Där är inte jag kan jag säga. Jag känner mig mest som en lort. Jag är verkligen inte mitt bästa jag just nu. Orkar inte med familjen och är otrevlig mot de som står mig närmast. Och när kvällen kommer så mår man inte bättre! Men jag orkar inget annat just nu. Egentligen skulle jag helst inte behöva ha folk omkring mig alls...

Men jag har fått mycket stickat i alla fall! Jag har snart stickat färdigt alla delar till Linnea sommartröja och igår (som var en ganska bra dag) så letade jag fram mönster till en liten bebiströja. Det är ju tur att omgivningen ynglar av sig så att man har anledning att sticka ytte-pytte-små tröjor så att man kan bli av med restgarn man inte vill göra sig av med. Tre stycken är på gång, två nu och en senare i höst. Vi får väl se vad jag orkar med...

 Men jag har pysslat lite med Linnea idag i alla fall! Eller i ärligheten namn så är det nog jag som tycker det är roligast än så länge... Vi har tidigare bränt upp våra korkunderlägg (som legat på spisen och så har någon satt på fel platta...) så jag passade på att göra ett underlägg i pärlor. Det här med pärlplattor var något som jag alltid ville ha som barn, men av olika anledningar inte fick. Så därför är det något som jag mycket gärna vill göra med Linnea! Men hon tröttnar efter fem minuter och jag blir irriterad för alla pärlor som trillar ner på golvet så att man måste krypa runt och leta upp dem så att hunden inte tuggar i sig dem och blir dålig i magen. Äsch, jag kanske skulle köpa mig egna pärlor istället! Fint blev det i alla fall!

Och igår, som ju var en ganska bra dag så åkte vi på utflykt till Vismarlövs Bagarstuga och Café. Och det kan jag varmt rekommendera!!! Mysig, gammaldags, allmogestil inomhus och en underbart vacker trädgård att fika i. Kakbuffé med hembakta kakor för bara 75:-. Var i stan kan man få en fika för bara 75 pix??!!
Och det var så mysigt att gå runt i trädgården och titta. Vi har själva röjt en hel del i vår trädgård och då är det så kul och se vad man kan göra och hitta nya fina växter. När vädret är mer tillåtande skall jag visa första fasen av vår trädgårdsrenovering, men nu får ni hålla tillgodo med den vackra trädgården i Vismarlöv!
Gammeldags fina möbler överallt.

Vy från trädgården.

Finaste Linnean!


Åh, man kan se genom bordet!

Husets katt kom på besök

En gammal kärra var rolig att
klättra i.

I dammen bodde både änder och
gäss som hade ungar.

Tänk att brännässlor kan vara
så vackra!

Andra vackra blommor
som jag gärna skulle ha i
min trädgård!

Utslängd på Skånska slätten!

måndag 24 juni 2013

När man inte orkar rycka upp sig...

Ibland har man dagar då man bara inte orkar rycka upp sig. Då man helst vill dra täcket över huvudet och bara inte gå upp. Idag är en sådan dag.

Jag har haft en ledig vecka. Vissa kallar det semester, jag kallar det återhämtning. Faktum är att hela våren har jag kämpat på, som i en uppförsbacke, trots att jag egentligen borde ha klivit åt sidan. Det har satt sina spår. Som ni vet så har jag haft diverse problem, både i kroppen och i knoppen, och hade möjligheten funnits borde jag nog inte ha arbetat alls under en period för att verkligen ha kommit tillrätta med dessa problem. Nu har den möjligheten inte funnits. Så alltså skulle jag ha en återhämtningsvecka.

 Idag är det måndag och idag känner jag att det räckte inte med bara en vecka. Problemet är att jag nog inte riktigt har återhämtat mig, utan gjort en massa. Vi har röjt i trädgården, jag har klippt hunden, vi har firat min födelsedag och midsommar. Och det är ju i och för sig återhämtning, men det har nog blivit för mycket av "göra andra saker än vanligt"-återhämtning och lite för lite "vila och fundera"-återhämtning. Så idag skiter jag i allt. På torsdag måste jag jobba. Vi får se hur det går innan dess.

Allt det där andra jag har gjort skall jag berätta om en annan dag, jag lovar.

Jag tror jag skall sticka lite... Om jag orkar.

måndag 10 juni 2013

Vad är väl en bal på slottet?

Om inte alldeles underbar!

Eller ja, på Malmö Rådhus var det ju förstås. Men trevligt var det! Och jag hade en helt underbar avkopplande helg med egentid på fredagskvällen då maken var och installerade Linnean och Merry hos farmor och farfar. Så jag hann med att blocka min Grapewine, göra pedikyr och manikyr.
 
På lördagen fick jag långfrukost och jag hann till och med läsa ut min bok som jag har hållit på med hela våren. Så åkte jag in och åt lunch på Lilla Torg i Malmö innan jag och maken sammanstrålade på hotell Kramer.
 
Sedan var det till att ta på feststassen och festa dagen lång. Det är så underbart att få klä upp sig, se alla andra, äta god mat och sedan dansa natten lång till Storbandsjazz! Därför var jag helt upptagen med det och det blev inte många bilder. Men så här fina var vi! Och jag skämdes verkligen inte för mig i min hemmasydda klänning!  Jag hade inte skämts i den om jag så var bjuden på prisessbröllopet heller, för den blev jättefin och satt jättefint! 

 
Sedan var övernattningen på hotellet ännu bättre! Fint rum, sköna sängar, jättegod hotellfrukost! Och barnvakteriet hade gått superbra! En riktigt lyckad helg med andra ord!
Men det var en stressig vecka, på många olika plan, och det har dessvärre lämnat spår efter sig. I tisdags i förra veckan kom klådan och exemen och i onsdags var jag dessutom tvungen att avboka ett kundmöte för att jag mådde så dåligt. Det börjar rätta till sig, men många stressmoment kvarstår så det tar tid. Jag har fortfarande mycket jobb och jag behöver verkligen vara ledig. Men imorgon skal jag åka på garnexkursion till Köpenhamn med ett par väninnor. Det skall bli underbart!



måndag 13 maj 2013

Att ha många bollar i luften... eller inte.

I många jobbannonser står det att man skall vara duktig på att hålla många bollar i luften, att vara spindeln i nätet som har kontroll på allt. Och det senaste veckorna så har det verkligen känts som om jag var värsta cirkusjonglören som dessutom kunde cykla på enhjuling samtidigt!

Men igår började det rämna. Och idag for alla bollarna iväg åt vars ett håll och jag trillade av cykeln och har fått mig en ordentlig törn. Vart bollarna blev av har jag ingen aning om. Så känns det. 
Återigen börjar tillvaron kännas som en massa måsten. Leksaker överallt, tvätthögar som skall sorteras, smutsigt, dammigt och så dessutom en massa jobb ovanpå det. Trädgården börjar se mer och mer vildvuxen ut och alla planer för den verkar bli orealiserade drömmar... igen. Och inget fick jag sytt på min balklänning igår..

Men jag vet varför. It's that time of the month. Hormonerna goes bezerk både veckan före och under tiden och vill det sig riktigt illa så är depressionen där som ett brev på posten. Denna månaden är en sådan månad. Men även om jag vet att det är därför, f-n vad svårt det är att inte gå in i det! Jag känner dessa tankar och känslor i hela kroppen, och ärligt talat anledningen till att jag har mått så bra är för att jag har kunnat skita i tvätt, städning och trädgårdsröj och kunnat fokusera på annat. 

Ärligt talat så har väl kanske inte det varit den bästa strategin för dessa mondäna göromål försvinner ju inte av sig själv, och högarna tenderar ju till och med att bli större. Så på något sätt måste jag hitta en gyllene medelväg. Någon som har något tips? När tiden inte räcker till och man vill/måste göra allt, hur gör man? För att sätta sig ner och bara sticka har visst inte fungerat. Inte heller mysiga utflykter med familjen.

För att skriva något positivt så har jag kommit igång ordentligt med min Brandywine Falls. Att få den färdig till 1juni känns inte alls omöjligt. Och garnet är så vackert och så underbart mjukt! Jag har presenterat det tidigare men nu känner jag att det var helt rätt garnval för modellen! Och jag tycker att det syns redan.

Men nu, med denna positiva känslan i kroppen,  skall jag sätta på lite sjysst musik och städa i en timme. Sedan skall jag jobba.