torsdag 10 februari 2011

Lite pyssel hinner vi med...

Jodå, att pyssla lite hinner jag allt med. Och det blir inte bara textilt pyssel nuförtiden.

Häromveckan gjorde jag och Linnea gipsavtryck. Till Farmor och Farfar, Mormor och Gudmor och Gudfar. Mamma och pappa skulle naturligtvis också ha en plakett! Enkelt att göra hemma, men lite trixigt med en liten flicka som tycker att det är väldigt spännande att känna på olika saker, så även trolldeg... Så man fick ha mycket tålamod och göra om många gånger.


Lite sticke har också hunnits med. En mössa till en liten kille som är tokig i Ben10 har jag gjort. Kollade lite efter mönster på Ravelry, men där fanns inte och då fick man räkna själv och göra mönster. Tack och lov är inte loggan så svår att göra något av... Blev ganska bra tycker jag. Nu hoppas jag bara att han tycker om den och att den kommer att passa. (Och att mamma inte visar bilden för honom innan han har fått den!)


Nu har jag ju inte varit helt sysslolös innan heller. Faktum är att jag och Linnea var på stickkurs i december! Och med både mormor och Linneas "moster" så fick jag till och med stickat lite också! Tack för det och en jättetrevlig dag! Då fick vi lära oss att göra snygga avslut på våra stickningar: sy snygga sömmar, snygga kanter och annat matnyttigt. "Den fulländade stickningen" hette den och den kan jag varmt rekommendera för alla stickintresserade. Den hölls av en kvinna som heter Ulla Engquist och hon håller kurser runt om i hela landet. Nyfikna kan kolla in hennes hemsida http://www.speciell.nu/. Jätteduktig och mycket insprierande!

Linnea på stickkurs...

Kunskaperna från denna kurs tillämpas på nuvarande stickprojekt och kommer att visas upp här så fort den är klar. En liten omlott-tröja till lilla snäckan... Skall bli lagom till våren. Och på tal om den så kändes det verkligen att den var påväg igår! Hoppas att det håller i sig!

torsdag 3 februari 2011

Ett år senare

Tänk vad fort ett år går! Och vad mycket det kan innehålla! Det senaste året som har gått har nog varit det viktigaste året i mitt liv så här långt! Och frågan är om något kan toppa det som har hänt. Under året har nämligen vår lilla dotter Linnea kommit till världen!


Jag har alltså både varit gravid med allt vad det innebär och sedan föddes Linnea i Augusti. Nu är hon snart 6 månader och livet börjar återgå till någon form av rutin. Detta, tillsammans med mitt företag, har gjort att jag inte har orkat med att blogga. Under våren jobbade jag jättemycket och det tillsammans med graviditeten gjorde att det inte fanns utrymme för något pyssel eller direkt hundliv alls. Sedan kom som sagt lill-snäckan och då blev det ännu mindre tid.


Men nu skall vi se om vi kan komma igång igen! Men det innebär också att bloggen får en lite annan inriktning. Lite mera barn och lite mindre hund och pyssel. Den stackars Merry får mest bara hänga med och har inte längre samma centrala roll i familjen. Han har liksom blivit lite petad från den posten. Han har inte alltid tyckt om denna fördelning, men har anammat sin roll som storebror galant! Han har fått en ny uppgift i livet: han vaktar Linnea!


Det kan jag tydligen inte klara av bra nog... Det har till och med gått så långt att han kunde fortsätta en promenad runt nyår trots att smällare brände av och smällare är typ det enda han är rädd för i hela världen!

Men jag hoppas att jag skall få med lite pyssel in emellan jobb och familj.

Må gott!