tisdag 29 januari 2013

Lura sig själv...

För några år sedan när jag var riktigt under isen skulle jag hälsa på på min dåvarande arbetsplats. Jag minns att jag inte kände det minsta lilla för det, men det var bestämt och ingick i min rehabplan, så jag klädde mig i det mest färgstarka jag kunde hitta i garderoben och gjorde mig fin. En säljare som var på besök noterade att " Vad pigg och fräsch du ser ut!", varpå jag replikerade " Tack, alltid lurar jag någon och har jag tur så lurar jag kanske till och med mig själv!"
Att "lura" mig själv har blivit ett verktyg jag ofta tar till när jag är lite nere.

Nu tänkte jag skriva ner lite klokheter angående tillvaron just nu, och har jag tur kanske jag så småningom kan känna dem i hjärtat och faktiskt tro på dem också.

Jag känner mig så stressad just nu när Linnea har blivit lite sjuk och är hemma och jag inte kan jobba så mycket som jag hade tänkt och känner att jag behöver. Men faktum är att jag har egentligen ganska gott om tid och behöver inte stressa så! Jag har dessutom förstående kunder som har livspusslat de också och vet att det ibland inte blir som man tänkt sig. Dessutom har både jag och familjen bättre kraft att jobba när vi alla är friska. Linnean är dessutom inne i en period då hon behöver sin mamma extra mycket, och nog sin pappa också. Och när mamma då är hemma är det svårt för en mammatörstig och febrig 2 1/2åring att förstå att man inte bara kan sitta i soffan och mysa!
Men du, mamman! Det går över! Nästa vecka får du mer tid över att jobba. Sitt ner med lillan och ge henne det hon behöver nu!

Vädret utanför fönstret är inte något vidare det heller! Regn och töväder! Den mysiga vintern från i helgen ersätts sakta men säkert av slask. Men lyssnar jag noga så hör jag faktiskt årets första koltrast drilla! Lämnar er med en varmare bild från i våras...

söndag 27 januari 2013

Vinterväntan...

Står och väntar på bussen på väg till första passet med avslappningsyogan. Det snöar ymnigt och det är riktig kramsnö som knarrar under fötterna när man går. Hemma lämnade jag Linnean med mormor som tar hand om nattningsbestyr ikväll.
I instruktionerna till yogan stod det: Ta med varma sockor, kudde och en filt. Verkar som ett lovande avslut på en vecka som så här i backspegeln har varit ganska bra.

Namasté!

lördag 26 januari 2013

Tuff start!

Efter nystart i onsdags så har det varit tuffare än jag önskar. Jag har fått in massor av jobb, vilket naturligtvis är bra, men min vana trogen så lovar jag för mycket, vilket är mindre bra. Så nu måste jag jobba mer än vad jag önskar... Då är det svårt att hålla alla goda föresatser. Men efter moget övervägande så lät jag bli träning idag för att åka hem till familjen istället. Imorgon är terminsstart på Yogan och gymmet är inplanerat till måndag och onsdag i nästa vecka. Så det blir nog bra med träning iallafall..!

Och kallt är det!!! Imorse visade termometern -10, och det räcker nog inte. Så jag lämnar er med en värmande bild från i somras. Linnea, i sin "Hubbabubba"-tröja, ute på ängen med Merry. Tröjan är stickad i ett bomullsgarn, Emma, 8/4, efter ett mönster från Coats.

onsdag 23 januari 2013

2013 - Nu vänder vi den här skutan!

På sista tiden har det gungat ordentligt i den här skutan! Mycket har hänt under 2012, både bra och dåligt, i vår lilla familj. Och förändringar är jobbigt, oavsett om de är positiva eller negativa. Dessvärre kom de negativa förändringarna i slutet av året och det slutade väl inte riktigt som vi hade tänkt oss. Sedan inledde jag året med ett ryggskott utan dess like vilket inte gjorde saken bättre. Jag fann mig själv sitta på kanten till det stora, djupa svarta hålet och dingla med fötterna, medan jag funderade på att hoppa i. Så därför började inte heller 2013 så bra som vi tänkt oss.
Men nu är det dags att ändra på det! Nu tar jag fram alla verktyg jag har för att inte trilla i igen!
Idag börjar jag med tre.

1. Jag har skrivit in mig på gym! De där råden om att man mår bättre när man tränar har jag haft hur många undanflykter till som helst. Främst jag har inte tid och att jag inte har råd. Men tiden är en prioritering, hur tråkigt det än låter, och pengar.... Ja, det kostar mer att gå till en massör två gånger i månaden, hur mysigt det än är! Så i eftermiddag skall jag till gymmet för första gången på flera år.

2. Bloggen. Jag kommer att byta inriktning på bloggen lite. Det kommer fortfarande vara handarbete och hundar, men mer av det övriga livet. Lite som en dagbok light. Ni kommer inte få besöka mitt allra innersta, men jag kommer att dela med mig av tankar om livet och vad jag vill göra med min tillvaro för att (en gång för alla?) må lite bättre. Förhoppningsvis skall bloggen uppdateras betydligare oftare än innan!

3. Roliga saker. Med eget företag och en liten 2 1/2åring, hund och man (tyvärr kommer de i den ordningen) är det svårt att gå kurser eller liknande. Därför kommer jag att försöka gå på olika saker så ofta jag hinner; bio, teater,balett, StickCaféer, littraturcirklar, skogspromenader, strandpromenader etc. Jag skall också prioritera att göra annat som kanske håller mig i lite mer rörelse i motsats till att bara sitta stilla i soffan och sticka. Och jag startar ikväll med StickCafé på Ebbas ikväll!!!!

Lämnar er med en bild på vardagslyx från igår: nybakat bröd, soppa och den sista slatten rödvin som blev över i lördags...