onsdag 26 juni 2013

Ytterligare en dag i moll(n)...

Jo, så är det. Idag har det bara varit "regn hos mig", för att citera en av Sveriges bästa låtförfattare. Det har regnat ute i princip hela dagen och själv har jag slutat räkna hur många gånger jag börjat gråta för inget idag. Jag vet att jag borde göra en massa saker för att föröka må lite bättre, för att kunna kravla upp över kanten på den där svarta gropen, men idag har jag bara inte orkat. Inte idag heller. Och nu börjar det kännas som om det har känts så här hela våren... Jag lyssnade på Jonas Gardells Sommarprogram häromdagen och han utryckte sig ungefär så här: Lyckan är att känna sig mer som en människa och lite mindre som en lort! Där är inte jag kan jag säga. Jag känner mig mest som en lort. Jag är verkligen inte mitt bästa jag just nu. Orkar inte med familjen och är otrevlig mot de som står mig närmast. Och när kvällen kommer så mår man inte bättre! Men jag orkar inget annat just nu. Egentligen skulle jag helst inte behöva ha folk omkring mig alls...

Men jag har fått mycket stickat i alla fall! Jag har snart stickat färdigt alla delar till Linnea sommartröja och igår (som var en ganska bra dag) så letade jag fram mönster till en liten bebiströja. Det är ju tur att omgivningen ynglar av sig så att man har anledning att sticka ytte-pytte-små tröjor så att man kan bli av med restgarn man inte vill göra sig av med. Tre stycken är på gång, två nu och en senare i höst. Vi får väl se vad jag orkar med...

 Men jag har pysslat lite med Linnea idag i alla fall! Eller i ärligheten namn så är det nog jag som tycker det är roligast än så länge... Vi har tidigare bränt upp våra korkunderlägg (som legat på spisen och så har någon satt på fel platta...) så jag passade på att göra ett underlägg i pärlor. Det här med pärlplattor var något som jag alltid ville ha som barn, men av olika anledningar inte fick. Så därför är det något som jag mycket gärna vill göra med Linnea! Men hon tröttnar efter fem minuter och jag blir irriterad för alla pärlor som trillar ner på golvet så att man måste krypa runt och leta upp dem så att hunden inte tuggar i sig dem och blir dålig i magen. Äsch, jag kanske skulle köpa mig egna pärlor istället! Fint blev det i alla fall!

Och igår, som ju var en ganska bra dag så åkte vi på utflykt till Vismarlövs Bagarstuga och Café. Och det kan jag varmt rekommendera!!! Mysig, gammaldags, allmogestil inomhus och en underbart vacker trädgård att fika i. Kakbuffé med hembakta kakor för bara 75:-. Var i stan kan man få en fika för bara 75 pix??!!
Och det var så mysigt att gå runt i trädgården och titta. Vi har själva röjt en hel del i vår trädgård och då är det så kul och se vad man kan göra och hitta nya fina växter. När vädret är mer tillåtande skall jag visa första fasen av vår trädgårdsrenovering, men nu får ni hålla tillgodo med den vackra trädgården i Vismarlöv!
Gammeldags fina möbler överallt.

Vy från trädgården.

Finaste Linnean!


Åh, man kan se genom bordet!

Husets katt kom på besök

En gammal kärra var rolig att
klättra i.

I dammen bodde både änder och
gäss som hade ungar.

Tänk att brännässlor kan vara
så vackra!

Andra vackra blommor
som jag gärna skulle ha i
min trädgård!

Utslängd på Skånska slätten!

måndag 24 juni 2013

När man inte orkar rycka upp sig...

Ibland har man dagar då man bara inte orkar rycka upp sig. Då man helst vill dra täcket över huvudet och bara inte gå upp. Idag är en sådan dag.

Jag har haft en ledig vecka. Vissa kallar det semester, jag kallar det återhämtning. Faktum är att hela våren har jag kämpat på, som i en uppförsbacke, trots att jag egentligen borde ha klivit åt sidan. Det har satt sina spår. Som ni vet så har jag haft diverse problem, både i kroppen och i knoppen, och hade möjligheten funnits borde jag nog inte ha arbetat alls under en period för att verkligen ha kommit tillrätta med dessa problem. Nu har den möjligheten inte funnits. Så alltså skulle jag ha en återhämtningsvecka.

 Idag är det måndag och idag känner jag att det räckte inte med bara en vecka. Problemet är att jag nog inte riktigt har återhämtat mig, utan gjort en massa. Vi har röjt i trädgården, jag har klippt hunden, vi har firat min födelsedag och midsommar. Och det är ju i och för sig återhämtning, men det har nog blivit för mycket av "göra andra saker än vanligt"-återhämtning och lite för lite "vila och fundera"-återhämtning. Så idag skiter jag i allt. På torsdag måste jag jobba. Vi får se hur det går innan dess.

Allt det där andra jag har gjort skall jag berätta om en annan dag, jag lovar.

Jag tror jag skall sticka lite... Om jag orkar.

måndag 10 juni 2013

Vad är väl en bal på slottet?

Om inte alldeles underbar!

Eller ja, på Malmö Rådhus var det ju förstås. Men trevligt var det! Och jag hade en helt underbar avkopplande helg med egentid på fredagskvällen då maken var och installerade Linnean och Merry hos farmor och farfar. Så jag hann med att blocka min Grapewine, göra pedikyr och manikyr.
 
På lördagen fick jag långfrukost och jag hann till och med läsa ut min bok som jag har hållit på med hela våren. Så åkte jag in och åt lunch på Lilla Torg i Malmö innan jag och maken sammanstrålade på hotell Kramer.
 
Sedan var det till att ta på feststassen och festa dagen lång. Det är så underbart att få klä upp sig, se alla andra, äta god mat och sedan dansa natten lång till Storbandsjazz! Därför var jag helt upptagen med det och det blev inte många bilder. Men så här fina var vi! Och jag skämdes verkligen inte för mig i min hemmasydda klänning!  Jag hade inte skämts i den om jag så var bjuden på prisessbröllopet heller, för den blev jättefin och satt jättefint! 

 
Sedan var övernattningen på hotellet ännu bättre! Fint rum, sköna sängar, jättegod hotellfrukost! Och barnvakteriet hade gått superbra! En riktigt lyckad helg med andra ord!
Men det var en stressig vecka, på många olika plan, och det har dessvärre lämnat spår efter sig. I tisdags i förra veckan kom klådan och exemen och i onsdags var jag dessutom tvungen att avboka ett kundmöte för att jag mådde så dåligt. Det börjar rätta till sig, men många stressmoment kvarstår så det tar tid. Jag har fortfarande mycket jobb och jag behöver verkligen vara ledig. Men imorgon skal jag åka på garnexkursion till Köpenhamn med ett par väninnor. Det skall bli underbart!