söndag 29 maj 2011

Nya projekt...



I fredags åkte jag, Linnean och Linneas mormor på utflykt till Kristianstad. Dels för att titta på Galleri Avvika där projektårseleverna i Textil visade vad de har hållt på med. Men minst lika mycket för ett besök på min absoluta favorit garnaffär i skåne: Helylle! De har så himla mycket fint och jätteduktig personal! Och nog fick jag lite garn med mig hem!
Två små koftor till Linnean skall det bli. Och eftersom Drops har haft 30% rea på sina ullgarner så kostade de nästan ingenting! En dryg 100-lapp för varje kofta! Det skall bli riktigt roligt att sticka dessa koftor under sommaren!
I övrigt har vi inte hunnit med så mycket. Efter en tillfällig (?) svacka i firman så har jag igen full rulle, men det kan ju alltid bli mer ;-) Men något litet har jag hunnit med i stiltjen: en krok att hänga på barnvagnen. Idén fick jag från ViFöräldrar men jag måste säga att jag tycker att mina krokar blev mera stylish... Så nu är det bara dags att åka iväg på shoppingrunda! Maken har redan använt dem när han har varit och handlat och de fick väl godkänt!
Men ikväll skall jag arbeta på att äta upp mitt kilo choklad jag fick på Mors Dag och fortsätta sticka på den lilla fjärilskoftan!

tisdag 24 maj 2011

Hundträffar


Lite hundträffar har vi hunnit med under våren också. Vi är aktiva i Svenska Yorkshireterriersällskapet och försöker arrangera lite aktiviteter här i den södra landsändan. I mars var vi på Hand med Hunds Hundcafé i Staffanstorp. Där kan man fika, både människoföda och hundgodis. Sedan finns där lite aktiveringsleksaker för hundarna, men i övrigt är tanken att de skall hålla sig ganska stilla. Ett perfekt sätt för att träna social träning med andra ord! Så har de en liten butik med lite olika saker i. Ett riktigt trevligt ställe med andra ord!
Och i söndags var vi på promenad på Ribberborg i Malmö. Trevliga yorkar var med och vi träffade även många andra trevliga hundar. Vi hade verkligen tur med vädret också! När vi var påväg till Malmö öppnade sig himlen och regnet bara öste ner! Men när vi kom ner i hamnen så lyste solen igen...
Och så mycket plats att springa på!!! Merry fick sig några ordentliga "terrier-rus" när han träffade en valp som genast var med på noterna! Att få sträcka ut ordentligt och springa runt, runt, runt är det bästa som finns!
Fast lite blåsigt var det allt....
Promenaden avslutade vi på ett fik i västra
hamnen och alla små fyrbeningar var totalt slut! Sämre söndagseftermiddag kan man ju ha!!!

Äntligen färdig!



Äntligen är jag färdig med den lilla omlottkoftan till Linnea!
Jag har försökt tillämpa kunskaperna jag fick på kursen jag gick i vintras
och jag är ganska nöjd med resultatet! Framförallt sidsömmarna blev bra. Mönstret har jag tagit från en bok av Debbie Bliss "Design it, knit it. Babies". Boken är egentligen tänkt som en inspirationskälla för att man skall designa egna modeller, men den har även några färdiga modeller att sticka. Och denna modellen tyckte jag var så söt! I orginal är den dock stickad i en färg, men jag valde att ha en lite mörkare rosa till kanterna. Garnet är ett enkelt bomullsgarn från Stoff och Stil. Storleken jag stickade var 9-12 mån och för en gångs skull verkar den stämma perfekt! Linnea är ganska liten och allt brukar bli så stort, och denna är visserligen lite stor men bara så att hon har att växa i och kan ha den under sommaren. När man har stickat det själv så vill man ju gärna att det skall räcka lite... ;-)
Och jag tycker att Linnean ser ganska nöjd ut också!

söndag 15 maj 2011

Oj oj oj, vad tiden går!

Skulle kunna vara en ständig rubrik för denna blogg... Jag hade ju tänkt att nu när man är föräldraledig kommer man ha massor av tid att pyssla och att blogga. Nu har det inte riktigt blivit så. Ett annat problem är att jag har massor av idéer, men väldigt lite tid att genomföra och avsluta dem. Men nu har jag lite på gång, men ännu är det inte riktigt klart.

Under tiden skulle jag vilja rekomendera en annan blogg som jag såg häromdagen: Hjärtekatten. Det är en välgörenhetsblogg där man kan virka en Amigurimikatt som man skickar in och som sedan i sin tur skickas till Drottning Silvias Barnsjukhus i Göteborg och delas ut till barn som har legat inne för hjärtsjukdomar. På bloggen finns beskrivning för hur man bär sig åt om man vill virka och skicka en katt, eller om man inte kan eller vill virka men ändå vill stödja projektet.
Länk till sidan http://hjartekatten.blogspot.com/

Själv virkar jag inte så mycket, men detta känner jag för att försöka hinna med!
I övrigt håller jag på att färdigställa en liten omlottkofta till Linnea, och har precis börjat på en ny kofta. Sedan har jag lite återbruksprojekt på gång. Jag har hittat ett antal fina mönster till kläder till Linnean men kände att jag inte hade något tyg. Efter en titt i min och mannens garderob hittade jag diverse plagg och snart så växer Linneans garderob och vår minskar! A win-win situation!!!
Jag har dessutom hunnit sy lite till mig själv i vår, men inte hunnit ta bilder än. Jag återkommer.