Vad menar jag då med vardagsstickning/lyxstickning? Vardagsstickning är när det går på slentrian, känns lite motigt och är föga inspirerande. (Det är dessvärre vardag för mig. Jag önskar att vardagen kunde kännas lite mer positiv, men det är en annan historia och jag jobbar på det.) så var det för mig med mina Pippitröjor. Egentligen har jag inget emot slätstickning, som många andra tycker är tråkigt, jag tycker att det är rätt avkopplande. Men denna gången var det garnet som var tråkigt. Muskat, från Drops. Jag kommer aldrig mer sticka i detta elände till garn! Hur man än tog tråden (innifrån nystanet eller utifrån) så tvinnade det sig och man var tvungen att snurra upp det efter ett halvt varv. Men jag kom äntligen på hur jag skulle hålla garnet för att inte vrida maskorna när jag stickar avigt med mer än en färg. Och resultatet blev jättefint och mycket uppskattat! De var till två små flickor som genast tyckte att de varperfekta att göra bus i!
Lyxstickning då? Jo det är när det är en fröjd att sticka. Allt stämmer, stickor, garn och mönster. Och visst varvade jag med lite lyxstickning i höstas. Ett par mönsterstickade halvvantar i Drops Alpacka, som jag snart skall sticka en tillhörande mössa till.Men framförallt har det blivit lyxstickning nu i januari efter Pippitröjorna.
Sockar i underbara Crazy Zauerball med mina nya Karbonz strumpstickor. Jag kan inte nog lovorda dessa stickor! Lagom tröga så att maskorna varken sitter för hårt eller trillar av, lagom spetsig spets och dessutom lätta.
Så har jag även börjat på en Gratitudesjal i ett garn jag köpte på stickfestivalen i Höganäs i höstas, och nu snackar vi lyx! Handfärgad merinoull från EasyKnits. Bara namnet sålde garnet, Deeply Wicked! Och mönstret som fina VisaLisa gjort! Det är så genialt! Jag deltog i en workshop som hon höll i under stickfestivalen och hon berättade om sin bakgrund som arkitekt och hur det har på verkat hennes syn på sticke. Hon ser, som jag förstod det, maskorna som byggstenar och intresserar sig för hur hon kan vända och vrida på dessa "byggstenar" och få dem att uppföra sig på olika sätt. Och jag förstår verkligen detta när jag stickar hennes löv och flätbård! Jag stickar vanligtvis inte om mönster, men detta kan jag faktiskt tänka mig att sticka fler gånger!
Och när jag sätter mig ner och stickar så vill jag må bra! Då behöver man lite lyxstickning, speciellt när tillvaron är väldigt mycket vardag. Det är ofta min ventil för att må någorlunda ok. Då blir lyxstickningen lite vardagslyx! Men jag mår också bra av att ge bort saker som jag vet blir uppskattade, så även om den stickningen kan bli lite vardagsstickning så är den viktig med! Och Eureka! Det är väl så det skall vara i tillvaron: balans, lite roligt och lite tråkigt kanske...


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar